ienluftballong.blogg.se

Jag är så mycket bättre i fantasin

Insikter

Publicerad 2015-02-22 19:30:29 i Allmänt,

Ja har funderat länge på det där med vad som utlöste min ätstörning, vad som gjorde att den grodde sig fast i mitt innersta. Va som gjorde att ja fick sjukdomsinsikt och vad som gjorde att ja valde/blev tvingad till att söka hjälp. Men allt känns så svårt, allt känns så ogreppbart. Eller ja vet ungeför när ja blev sjuk, ja vet när ja fick sjukdomsinsikt och ja vet när ja först fick kontakt med vården, så egentligen så kanske det inte är så ogreppbart men ja har så svårt att se det. Allt är ett ända kaos just nu, ja kan inte komma på varför ja kämpar för att bli frisk. Ja gloryfierar sjukdomen så hemskt mycket just nu, allt var bätter innan ja sökte hjälp, ja hade en utbildning, ja pluggade till extra år och jag ville bara komma ut och jobba. Men istället så sitter ja här och misslyckas med det enda ja ska lyckas med, nämligen att äta. 
 
Dagarna försvinner ifrån mig ja har snart varit hemma en vecka och det har väl inte varit toppen, men ja har inte mått skit dåligt, inte så dåligt som ja mådde för någon vecka sen och det är en väldans tur. Ja har ätit lite varje dag och försökt att inte motionera  mer än korta promenader, visst de har blivit en och annan lång promenad men inte varje dag. Ja vill verkligen inte falla så djupt ner igen, ja vill ta tag i detta och bli frisk från denna skiten. Ja kan inte slösa bort fler år på skiten den har redan tagit 16år av mitt liv, det är mer än halva livet, på något så fånigt som att ljuga, svälta och fiffla med maten. Nu får det faan vara slut på detta...

Kommentarer

Postat av: Linn

Publicerad 2015-02-23 07:52:54

Det blir inte värt att gå tillbaka till sjukdomen, det har jag lärt mig efter att ha varit sjuk i MÅNGA år... Fortsätt kämpa, fina du!
Vad har Capio ställt för krav för att du ska få komma tillbaka?

Svar: Nä ja vet ju att det inte går att leva ett normalt liv med en ätstörning i bagaget, det har de 16år som ja varit sjuk bevisat för mig. Det är ju faktiskt så att ja vill bli frisk och det var va ja trodde capio kunde hjälpa mig med. Nu ska min läkare prata med M imorgon och se vad det är för krav de har på mig, sen måste de fixa med mina mediciner för ja har inte så det räcker hela morgondagen... Kämpa vidare fina du, ja tror verkligen på Capios koncept och ja tror att man kan bli frisk där!!
ienluftballong.blogg.se

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2015-02-23 10:15:46

Det är lätt att tänka tillbaka på hur bra det var förr. Man minns bara de bra sakerna. Men var det verkligen så bra som du tror? Har du gått tillbaka i ditt arkiv och läst hur du mådde? Visst du pluggade men det var ju knappt så att du orkade. Du hade inte direkt något liv då heller utan du var styrd av ätstörningen.

Kan tänka mig att det är svårt att greppa om hur man verkligen ser ut även om man går upp i vikt. Frågan är om man någonsin kommer att se hur man verkligen ser ut? Att man faktiskt inte är så tjock som man känner sig. Men skönt att du fick bekräftat att det inte är någon större skillnad.

Jag har mitt sista samtal på onsdag. Ska bli otroligt skönt att slippa väga mig inför någon annan eller skriva upp exakt vad jag äter varje dag. Sedan känns det ju lite läskigt att vara på egen hand för jag är rädd att jag ska bli sämre. Men min psykolog har tyvärr inte varit den bästa för mig så jag kommer nog ändå kunna fixa detta på egen hand. Ska jobba som socionom, vilket jag egentligen inte vill men jag måste ju ha en inkomst.

Bra att du ändå försöker tänka på vad det är du håller på att gå tillbaka till. Att du bara kommer fortsätta slösa bort år på en ätstörning och det är f*n inte värt det. Du är ung och ska leva! Hoppas du kan hitta styrkan inom dig och våga gå emot den falska tryggheten och våga testa ngt nytt.
kram


Svar: Nää ja vet att ja verkligen inte mådde bra i våras och innan ja blev inlagd så hade det kommit till en gräns där ja inte visste hur länge ja skulle orka mer.
Okej men det kanske blir jättebra med ett nytt jobb oavsett om det är ett jobb du har för att betala räkningar eller vad det är. Du klarar mer än vad du själv tror så ja tror detta blir kanon...

Oj va jobbigt med sista samtalet men kanske ganska skönt om du inte trivdes med psykologen och inte var bekväm i situationen att behöva väga dig. Är det du som sagt upp kontakten eller är det en behandling som pågår ett ar veckor?

Ja ja jobbar verkligen mot att försöka se positiva saker iom att lämna ätstörningen, ja vill ju leva ett friskt liv inte ett liv fyllt med tankar kring mat, vikt och figur. Mm det var ganska skönt att höra från min vän att hon inte såg så stor skillnad på mig även om det skiljer tolv kg bara på capio tiden och 19 sen ja blev inlagd, men kroppen behövde nog fylla på alla fettdepoer kring organen först.

Stor kram
ienluftballong.blogg.se

Postat av: TicTacToe

Publicerad 2015-02-23 17:27:47

Det var 20 sessioner och det passade så bra att de tog slut precis innan jag ska börja jobba. Jag har inte blivit erbjuden en samtalskontakt men vi ska väl prata lite om hur jag ska gå tillväga om jag blir sämre. Finns en dagvård som jag skulle kunna gå på redan nu men det går inte att kombinera med jobb och just nu måste jag skaffa en inkomst så att jag kan flytta hemifrån.

Det är svårt att veta hur livet kan se ut utan en ätstörning, särskilt för dig som haft den i 16 år. Ja, det går inte att jämföra en viktuppgång om man är extremt underviktig med samma kilon om det skulle läggas på en normalviktig. Som du säger så mycket invändigt som ska fyllas på. Hur mår du fysiskt? Märkt positiva effekter av viktuppgången?

Kommer du skriva ett inlägg som sammanfattar din tid på Capio?
Fortsätt kämpa!
styrkekram

Svar: Självklart har ja märkt av positiva effekter av att få en normalvikt, ja blir inte lika svimfärdig, ja orkar med hela dagar och orkar vara vaken på ett annat sätt. Ja har bättre ork och även om ja inte har ngn kondition längre så orkar kroppen gå längre.
Klart ja kan skriva ett inlägg om Capio tiden, ska bara få lite tid över... det lär ju bli sin lilla roman ;)

Okej men om det blir sämre igen kan det inte vara skönt att redan ha en samtalskontakt? Är du villig att gå på dagvård om det skulle visa sig att det inte fungerar?

Kram
ienluftballong.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela